МАГДЕБУРЗЬКЕ
ПРАВО В КАМ'ЯНЦІ-ПОДІЛЬСЬКОМУ
Під
магдебурзьким правом розуміють збірник законів, що з'явився наприкінці XIII
ст. і був утворений з "Саксонського зерцала" й магдебурзького шефенського
права. В Польщі та на українських землях, що до неї входили, використовувалось,
здебільшого, для залучення сільських переселенців, тобто звільнення їх на певну
кількість років від всіх чи деяких платежів і податків на користь володаря.
Зокрема, для заохочення переселень на подільські землі надавались різні пільги
та привілеї -віднесення місцевості, що заселяється, з розряду сільських поселень
у міські, встановлення торгів та ярмарків, надання права на самоуправління та
власні (міські) судові органи тощо. Мета цих пільг полягала в тому, щоб сприяти
якомога швидшому заселенню місцевості. Про це безпосередньо говорилось у жалуваних
князівських грамотах.
Існують
свідчення, що в 1374 році князь Юрій Коріатович, бажаючи якнайшвидше заселити
Кам'янець, відвів для міста двісті ланів землі зі звільненням поселенців на
20 років від платежів за цю землю і з призначив їм на наступний період податку
до двадцяти широких грошів з лану, надав право самостійного суду перед рицарями;
на випадок суперечок між князем, землянином чи дворянином з одного боку і міщанином
з другого призначався суд сумісний - із воєводи і війта; на користь війта надходила
лише третя частина судових мит і штрафів, а решта, дві третини, направлялась
на потреби міста, так само як прибутки із суконних, взуттєвих, хлібних, м'ясних
лавок, лазень тощо. Існує думка, що повний обсяг магдебурзького права був наданий
Кам'янцю-Подільському в 1432 році.
Слід відзначити, що в історіографи розрізняють міста, які користувались повним
чи неповним магдебурзьким правом. Зокрема, що стосується південно-західної Русі,
повний обсяг магдебурзьких привілеїв мав лише Кам'янець. Історик Володимирський-Буданов
вважає, що на початках магдебурзькі привілеї надавались в місті лише полякам
та німцям. Це, цілком ймовірно, призвело до незадоволення руського населення
й викликало занепад міста (через процес міграції русинів за його межі). Очевидно,
що це слугувало причиною появи за короля Казиміра у 1491 році самостійної руської
юрисдикції, яка кілька разів підтверджувалась наступними королями. Дві юрисдикції
- польська і руська - постійно протистояли одна одній, і в 1670 році, після
козацьких повстань та української національної революції, окрема руська юрисдикція
була зліквідована і створена змішана - польсько-руська, з рівним числом членів
від кожної національності. До 1790 року зберігалась ще окрема вірменська юрисдикція.
Існує гіпотеза, що свій устрій Кам'янець-Подільський запозичив зі Львова.
Магістрат
(рада) у місті складався із війта і радців (консулів); це була пожиттєва колегія,
яка сама себе поповнювала, але існували й винятки з цього правила - община вибирала
війта й лавників, з яких поповнювалась рада. Половина членів ради мала бути
з католиків, решта - з православних. Рада займалась вирішенням різноманітних
громадських справ, позовів, розглядала вагомі кримінальні справи. Прибутки ради
поділялись на податкові й неподаткові. До перших належали прибутки із нерухомої
власності, до останніх - різноманітного роду мита з діловодства та штрафи по
судових приписах магістрату. Консульський уряд в певні дні тижня збирався на
засідання в ратуші. Головував на цих засіданнях проконсул (президент, бургомістр).
Слід зазначити, що обов'язки головуючого не були сталими, вони переходили від
одного до іншого радця за чергою. Проконсул мав повноваження вирішувати невеликі
тяжби і проводити поліцейські дізнання в своїй домівці. На одного з консулів
покладалось повноваження представляти інтереси міста перед вищими органами влади.
Війт в
Кам'янці-Подільському був виборний: він був постійним членом ради і головою
колегії лавників; обирався він з консулів і міг залишатися війтом на кілька
років одразу. Володимирський-Буданов твердить, що скабінат (лава) мав в різних
містах різну кількість лавників. У Кам'янці він, як правило, складався з 11
осіб. Основною діяльністю лави вважають розгляд кримінальних справ, причому
іноді й на етапі слідства вона також затверджувала заповіти й проводила поділ
майна.
Широкі
повноваження ради та її незалежність від общини призвели до цілого ряду зловживань.
Саме це призвело до заснування Стефаном Баторієм у 1577 році спочатку у Львові,
а потім й у Кам'янці-Подільському "ізби гминної" ("ради сорока
мужів", "квадрачинтовірату"). Установа, що засновувалась в Кам'янці,
на відміну від львівської, нараховувала в різний час від 24 до 15 членів і тому,
як зазначає Сіцинський, найчастіше називалась
"радою двадцяти чотирьох". На чолі "ради двадцяти чотирьох"
стояв регент (маршал). "Гминна ізба" збиралась з відома ради чотири
рази на рік на чергові сесії, які отримали назву квартальні, але бували випадки
і позачергових засідань. "Ізба" вирішувала питання, запропоновані
радою, і надавала ряд пропозицій та рекомендацій щодо тих скарг, які торкалися
діяльності ради. Сіцинський зазначає також
й те, що у XVIII ст. розгорнулась боротьба між магістратом, з одного боку, та
общиною, "гминною ізбою" та лавниками, з іншого боку. Причина цієї
боротьби - зловживання магістрату, перевищення ним своїх повноважень, а також
трансформація цього владного інституту з виборного в родинний. Ці протистояння
іноді вирішувались на рівні королівських комісій, які, зокрема, у 1741 році
видали декрети boni ordinis, з метою залагодження міських справ. Професор Володимирський-Буданов
зазначає, що незважаючи на всі негативні моменти в муніципальному міському самоуправлінні,
збудованому на повному магдебурзькому праві, воно все ж таки мало хоча й хитку,
але основу для розвитку й існування.
Таким
чином, на основі наведених фактів та загальних відомостей про магдебурзьке право
як інститут феодального самоуправління, можемо вирізнити такі його основні функції:
- влаштування міського
самоуправління;
- регулювання міських
прибутків і витрат (існують свідчення про регламентацію витрат на озброєння,
укріплення фортець, ополчення тощо);
- регламентація цехової
діяльності;
- регламентування
гаранти порядку в розвитку торгівлі (порядок, час проведення ярмарків, регламентація
торгівлі в місті).
На нашу
думку, слід також зазначити те, що магдебурзьке право - це інститут свого часу,
який не є досконалим (маємо на увазі відсутність чіткого поділу влади та взаємного
підпорядкування установ самоуправління, що існували). Незаперечною є позитивна
роль запровадження магдебурзького права в Кам'янці-Подільському в ХV-ХVI століттях,
яка відобразилась в швидкому піднесенні економічного добробуту міста. Але з
часом цей інститут пережив себе, почав втрачати своє значення для розвитку міста.
Далося взнаки юридичне закріплення релігійної, національної нерівності у правах
громадян, а також внутрішні суперечності у муніципальному самоуправлінні. Тому
вкінці XVIII століття магдебурзьке право як інституція втрачає своє значення,
а після входження Поділля до складу Російської імперії ліквідовується як таке
постановою Миколи І у 1831 році
|